Saturday, September 12, 2009


Marilah kita melihat sendiri kemiskinan pengangkutan awam di indon sehinggakan papan tanda pun menjadi mangsa mereka. marilah kita lihat serba sedikit.
Tidak disangka, di indon rupanya kawasan pelacuran ditanda di papan tanda jalan raya dengan gambar sedemikian. sungguh menjijikkan.
Lihatlah sendiri betapa kotornya tempat mereka. banjir berlaku di landasan keretapi. sungguh lemah perparitan mereka ini.
Betapa tidak berdisiplinnya orang-orang indon ni. tidak mempunyai etika moral langsung. kesian makcik tua tu. Ada juga yang bergayut macam beruk pon ada. (mmg perangai orang indon sama seperti beruk, sbb tu mereka bergayut macam beruk)
Kesian betul dengan pengangkutan awam kota mereka, hanya mampu menyediakan van mini murahan sahaja. tidak mampu langsung menyediakan bas secanggih negara kita. nak buat macam mana, negara mereka nak beli bas sebuah pon kena rasuah 2 atau 3 kali ganda harga bas tersebut. lagikan mahu bukak syarikat bas. lagilah tidak mampu.
Beginilah rupa sebenar keadaan di indonesial. penuh dengan kemiskinan dan STINGArden (Setinggan + Garden). lihat sahajalah bagaimana kehidupan mereka. melarat. lihat sahajalah mereka melarat di rel rel keretapi. yang kaya semakin kaya, yang miskin mati kemiskinan.
Lihat sahaja lah keadaan monyet-monyet di indonesial. tidak memikirkan keselamatan langsung. berpusu-pusu berebut-rebut hendak menaiki keretapi. tak ada tiket? tak apa, bergayut sahaja di kepala keretapi, percuma sahaja. mati pon percuma. haha. keretapi pon zaman tok kaduk yang hanya layak di buat tukun sahaja. kesian sungguh.

p/s: Syukur Alhamdulillah, Negaraku Malaysia mempunyai pengangkutan awam yang baik. Mempunyai rakyat yang berdisiplin dan mempunyai tatasusila yang tinggi. tidak seperti di indonesial yang rakyatnya hanya layak digelar monyet-monyet kerana tiada disiplin.

1 comment:

Faizal Temvs said...

bagong lu..!
bisanaya hanya mengadu domba dan memprovokasi!!